Kan vi hjælpe med noget?

Vi garanterer bedre resultater.

Skriv til os, og hør hvordan vi kan hjælpe dig og din virksomhed.

”Fokus” er et emne, der er med i alle succesfulde strategiplaner, så enkelt kan det siges! Her får du anbefalinger til de fem vigtigste områder, hvor du med fordel kan skabe fokus.

I mit arbejde med at forbedre bundlinjen i danske SMVér er fokus en af de gennemgående succesfaktorer, der er med i alle succesfulde strategiplaner og planer for implementering af strategiplanen.

Er virksomheden fokuseret?
Der er en stor del virksomhedsejere og direktører der nævner, at de har en fokuseret virksomhed. Det er utvivlsomt sikkert, at de selv er fokuseret og at medarbejderne er fokuseret, men der er nødvendigvis ikke sikkert, at virksomheden er fokuseret.

En fokuseret virksomhed har en lav grad af kompleksitet og en klar kernemålgruppe. De appellerer ikke til alle potentielle kunder. De fokuserer på de kunder, der er mest profitable og de giver dem bedre service end konkurrenterne. De har skåret alle – for kunden – ikke værdigivende aktiviteter væk.

Kompleksiteten stiger
Det er et faktum, at en virksomhed kompleksitet stiger langsomt uge for uge, uanset om vi opdager det eller ej, for alle får nye idéer til processer, produkter, procedurer, medarbejdere etc. Eksempelvis anbefaler sælgerne, at vi får nye varer på hylderne, økonomiafdelingen, at vi investerer i et nyt analyseprogram, ledelsen, at vi prøver at lagerføre et nyt produkt. Og den marketingansvarlige vil lige forbedre emballagerne. Alt sammen gode ting, som får effektiviteten til at stige i den enkelte funktion, men ikke nødvendigvis virksomhedens effektivitet.

Fem anbefalinger
Det er derfor anbefalelsesværdigt, at holde skarp øje med din virksomheds kompleksitet og fokus. For at have den fulde grad af fokus skal din virksomhed have fokus på følgende fem områder:

(1.) Fokus strategi. Har du Identificeret dit kerne område og tjener du penge?
(2.) Fokus kunder. Kender du dine kerne kunder?
(3.) Fokus produkter. Har du fået færre produkter/produktområder inden for de seneste 24 måneder?
(4.) Fokus organisation. Vil kunden betale for alle dine funktioner?
(5.) Fokus proces. Har du en høj funktionseffektivitet og proceseffektivitet?

Hvis du kan svare bekræftende på ovenstående er der meget der tyder på, at du har en fokuseret virksomhed. Ellers har du en her en klar mulighed for at forbedre din virksomheds resultater.

Pin It on Pinterest