Kan vi hjælpe med noget?

Vi garanterer bedre resultater.

Skriv til os, og hør hvordan vi kan hjælpe dig og din virksomhed.

En stor del af at drive en virksomhed, stor såvel som lille, handler om at skabe resultater – resultater der typisk måles i performance, men også i jobglæde. Det at have glade, motiverede medarbejdere er en afgørende faktor for virksomhedens succes, da det er medarbejderne, der skaber resultaterne. 

Ansæt de rigtige folk og sørg for at de trives

Jeg plejer at sige, at man skal ansætte lokomotiver og ikke togvogne. Terminologien går på, at medarbejderne skal være driftige og have lyst til at drive resultaterne frem – men den motivation kommer ikke ud af den blå luft. Det gælder derfor både om at finde de rigtige medarbejdere og samtidig skabe nogle rammer, som de trives i. Det vil også skabe de bedste resultater over tid. 

Rekruttering er en dyr affære – make it count

Der er typisk flere omkostninger forbundet med rekruttering og nyansættelse, end hvad vi går og tror. En rekrutteringsproces er inddelt i flere faser, som typisk består af: jobanalyse/personbeskrivelse – stillingsopslag – annoncering – search – 1, 2. og evt 3. samtale, test, udvælgelse og ansættelseskontrakt. Herefter kommer oplæring, hvor både den nyansatte og den eksisterende medarbejder mindre effektive. 

Processen er med andre ord tidskrævende, og derfor er det afgørende, at tiden ikke spildes på en kandidat, der enten ikke har kompetencerne til at løfte opgaverne eller ikke er motiveret for jobbet, og derfor ender med at være en fejlrekruttering og -ansættelse. Samtidig er det vigtigt, at I ikke sparer på tiden brugt på onboarding, da det også er med til at fastholde medarbejderen.

Hvad motiverer en kandidat/nyansat?   

Det er forskellige ting, der motiverer forskellige medarbejdergrupper – og her er det særligt alder, branche og erfaring, der afgørende for deres vægtning. I den yngre målgruppe er der typisk masser af råt talent, dygtighed, drive og passion at hente, og derfor er det en gruppe, som mange virksomheder gerne vil have fingrene i. 

Hvis du gerne vil have fat i netop denne gruppe, så skal du være opmærksom på, hvad de lægger vægt på og motiveres af, når de skal søge nyt job eller blive i det de har:

  • De ser markedet som arbejdstagers marked (derfor er de også mere tilbøjelig til at skifte hurtigt).
  • De har fokus på work-life-balance.
  • De sætter pris på stor fleksibilitet i hverdagen. 
  • De sætter pris på sundt, socialt miljø med fokus på samværet.
  • De har store forventninger til deres arbejdsgiver.
  • De forventer et struktureret forløb og en klar karrierevej.
  • De har høje forventninger til løn.

Gør medarbejdernes trivsel til et punkt på dagsordenen

Vil I have succes med at motivere og fastholde jeres (særligt yngre) medarbejdere, så kræver det, at I i ledelsen har fokus på det med: opfølgning – forbedring – opfølgning.
Det er vigtigt at lytte til medarbejderne og tage deres feedback med til den videre udvikling. 

Sæt fokus på:

  • Altid at give ros og anerkendelse, hvor den er berettiget (dette vil vi for øvrigt alle gerne have. 
  • Sørg for, at virksomheden er et forbillede – ét brand, med ét formål og én god leder, som medarbejderen kan referere og relatere til. 
  • Lad dine medarbejdere føle sig udfordret på en god måde ved at give dem udviklende opgaver. 

Som bestyrelse og ledelse skal I følge op og sikre, at virksomheden har fokus på dette med et struktureret forløb. Hvorfor? Fordi det skaber de bedste resultater!

 

Kontakt os ved at udfylde kontaktformularen

Leave this field blank

Pin It on Pinterest