Kan vi hjælpe med noget?

Vi garanterer bedre resultater.

Skriv til os, og hør hvordan vi kan hjælpe dig og din virksomhed.

Corona-krisen har bragt dansk erhvervsliv i en meget alvorlig situation, og heldigvis er der fra regeringens side blevet sat ind for at yde støtte til mange hårdt pressede virksomheder. Men der kommer en tid efter hjælpepakkerne, og som virksomhedsejer er det tid til at overveje,  hvordan din virksomhed kan komme styrket igennem krisen.

Som dansk leder er din situation sikkert, at du lige nu bruger en masse tid og ressourcer på at beskytte din virksomhed og medarbejdereDin omsætning er måske faldet og hjælpepakkerne har fået dig og din virksomhed over den første korte del af krisen. Måske er din omsætning ikke faldet nok til, at du overhovedet kan anvende hjælpepakkerne.

Uanset hvilken situation du er er i, er det er dog et faktum, at vi kun har hjælpepakkerne i en kort tid, og din virksomhed skal leve i lang tid.

Det er også et faktum, at dansk økonomi er i recession og at krisen ikke går over om få måneder.

Tiden efter hjælpepakkerne

Derfor er det tid til at tænke på tiden efter hjælpepakkerne. Jeg anbefaler at overveje følgende punkter:

1. Beskyt din virksomhed her og nu

Beskyt og sikr din virksomhed og medarbejdere her og nu. Brug hjælpepakkerne og samtlige de gode råd, der findes.

2. Optimer din virksomhed

Se ud over hjælpepakkerne og sæt gang i en optimering af din virksomhed. Find de gode driftsværktøjer op af værktøjskassen, der sikrer dig en skarp optimering. Husk at gå hele din omkostningsbase igennem og fjern omkostninger, der ikke giver overskud nu.

3. Planlæg for flere fremtider for din virksomhed

Lav en kort beskrivelse af, hvordan de forskellige fremtider for din virksomheder og dine markeder ser ud. De forskellige fremtider er dybt afhængige, af hvornår man forventer, at en behandling eller en vaccine er klar mod covid-19.

Dine fremtider kunne nu være:

Fremtid 1: Tilbage til “næsten” normal. Krisen varer til 2021.
Fremtid 2: Lavere aktivitet end før. Krisen varer til 2022.
Fremtid 3: Markant lavere aktivitet end før. Krisen varer til 2023.

Så er det tid til at lave en handlingsplan for hver fremtid.

Eftertænksomhed i din virksomhed

Lav analysen af, hvad der skal til  for at din virksomhed kan blive en vinder efter krisen. Tænk og planlæg, hvordan du og din virksomhed kan blive vindere på den anden side af denne krise. Brug dine medarbejdere til at sparre om gode løsninger. Hvad skal der til for at I kan vinde?

Opsøg viden om kriser til at optimere din virksomhed

Brug nu den viden der findes om kriser. Der er helt sikkert indsigter at hente i din virksomhed, bestyrelsen eller hos eksterne kapaciteter til at løse denne krise.

Personligt har jeg været med til at optimere en række virksomheder, og tidligere kriser har lært mig, at et positivt cash-flow er altafgørende også efter en krise, hvor opkøbsmuligheder kan krystallisere sig. Min klare anbefaling er, at du sætter ind allerede nu med langsigtede tilpasninger af omkostninger og strukturer, for dem som handler hurtigt, har de bedste muligheder for at komme styrket ud på den anden side.

Det er i krisen, at fremtidens vindere bliver født.

Foto af Adam Nieścioruk fra Unsplash

 

Skal vi tage en snak?

Leave this field blank

Pin It on Pinterest