Kan vi hjælpe med noget?

Vi garanterer bedre resultater.

Skriv til os, og hør hvordan vi kan hjælpe dig og din virksomhed.

En forstyrrelse koster dig i virksomheden – 25 minutter for at være præcis.

Det har hjerneforsker Katarina Gospic fra Karolinska Institutet i Sverige sat en tyk streg under. I følge Katarina Gospic er en forstyrrelse eller en afbrydelse kendetegnet ved, at du midt i koncentreret flow, hvor både kroppens fysiske og den mentale opmærksomhed er helt opslugt, bliver revet ud af fokus. Prisen betaler du bagefter, da det kan tage dig op til 25 minutter, før du er tilbage på samme koncentrationsniveau som før. 

Det er derfor helt oplagt at kigge ind i, hvad det er der gør, at vi konstant bliver forstyrret, da det koster både tid, fokus og effektivitet i virksomheden. 

Så meget tid spilder vi på forstyrrelser

Et tænkt eksempel sat på spidsen:

Lad os sige, at en medarbejder bliver forstyrret 5 minutter om dagen. Det svarer til 125 minutter, hvilket er ca. 2 timer om dagen. Lad os samtidig sige, at en medarbejder arbejder 8 timer om dagen, så er det hele 25 pct. af en typisk arbejdsdag, der ikke er effektiv. 

Ifølge McKinsey spilder en medarbejder, der arbejder i videnstunge brancher, i gennemsnit 28 pct. af deres tid hvert år på forstyrrelser. Det er i gennemsnit 581 timer pr. person om året.

“Both remote and in-office workers find it hard to focus on any given piece of work for very long—little more than half of respondents to a survey of 600 knowledge workers devote more than an hour to a task in an average day” McKinsey. 

Selvom eksemplet er sat på spidsen, så er der en sandhed i, at tiden vi bruger på at komme tilbage i et koncentreret flow er bedre brugt på andre måder. Det kræver en adfærdsændring hos ledelsen såvel som hos medarbejderne – men forandringen skal udspringe i ledelsen. 

Hvad bliver vi forstyrret af?

“Even a three-second interruption can double the error rate for tasks—primarily because of workers’ shift in attention from task to task” McKinsey

Ifølge samme undersøgelse af McKinsey er det e-mails, der er synderen til langt de fleste forstyrrelser. Men derudover nævner de adspurgte, at det er kollegaer, baggrundsstøj og telefoner, som er blandt de elementer, der skaber afbrydelser i hverdagen. 

For dem der sidder på hjemmekontoret er det fristelsen til at slappe af, få klaret vasketøjet eller en støvsugning og familien, der er de primære forstyrrende elementer.  

Arbejder I aktivt med at nedbringe forstyrrelser i organisationen, er der stor mulighed for at blive mere effektive og måske endda spare på omkostningerne. 

Åbn dialogen op i virksomheden

Der er mange måder, at man som virksomhed, virksomhedsejer og leder kan gå til spørgsmål og problemstillinger, der vedrører kulturen på arbejdspladsen. Min erfaring siger mig, at det vigtigste er, at dialogen er ærlig. 

Sørg derfor for at åbne dialogen op, så I i virksomheden får drøftet paradokset i at være fuldt tilgængelige versus at give plads til ro og fordybelse. Begge dele er i mange virksomheder vigtige parametre og kan sagtens kombineres. 

Har du lyst til at høre om min tilgang, og hvad jeg kan tilbyde i et samarbejde og sparringsforløb? Lad os tage en uforpligtende snak om mulighederne.  

 

Kontakt os ved at udfylde kontaktformularen

Leave this field blank

Pin It on Pinterest