Én ting er at udarbejde en strategi, en anden er at føre den ud i livet. Alt for mange gode strategier bliver desværre mangelfuldt – eller slet ikke – implementeret, og det sætter en dæmper på vækstpotentialet i mange danske virksomheder.
S196 arbejder med strategiimplementering hver dag, og vi har her samlet 8 bud på, hvorfor strategiprocessen ikke lykkes 100% i din virksomhed:
- Der bliver drøftet budgettet og ressourceallokation i stedet for strategi
- Der bliver reelt ikke allokeret tid og ressourcer i projektet
- Lederne tager ikke opgaven 100% til sig. Strategi skal ikke uddelegeres til de ansatte.
- Kobling mellem strategi og road map for de ansatte bliver ikke udarbejdet.
- Strategiprocessen bliver for langsom til at følge med markedsudviklingen
- Strategiambitioner og virksomhedens kapacitet hænger ikke sammen
- Strategiprocessen bliver (I) enten for drevet af gode idéer, som ikke er koblet til estimater, eller (II) estimater uden idéer.
- Strategiprocessen bliver kedelig og dræner virksomheden for energi.