Hvad skal virksomhedsledelsen gøre, når der er krisetider? Skal den optimere omkostningerne, så bundlinjen kommer til at se pænere ud? Eller skal den kapre nogle af konkurrenternes kunder, så toplinjen styrkes? Den skal gøre begge dele!
Det første værktøj mange ledere griber til, når krisen kradser, er omkostningsbesparelser. Ledelsen starter ofte med at vælge løsninger, der ligger lige for, så der skæres ned på bilerne og de dyre julefrokoster. Først efter en lang periode med svigtende resultater, søger ledelsen at opnå omkostningsbesparelser ved at reducere medarbejderstaben. Det kan godt være at det virker, men resultatet er ofte for sen handling og demotiverede medarbejdere, som synes at deres arbejdsplads er blevet et trist sted at være.
Som leder kan man også vælge at fokusere på en vækststrategi, og udnytte krisen til at kapre markedsandele. Men strategien kan være farlig, og risikoen for at medarbejderne og markedet mister tillid til ledelsens håndtering af en krisesituation, er stor. Det er heller ikke sikkert at en rendyrket vækststrategi får fuld opbakning når ledelsen skal drøfte likviditetssituationen med banken.
Kom af med dødvægten
Men det er muligt at gøre begge dele. Det er nemlig slet ikke sikkert, at virksomheden mister performance, selvom ledelsen optimerer på omkostningerne, bl.a. ved at reducere medarbejderstaben. Ofte er det en lettelse for en virksomhed at reducere dødvægten af tunge omkostningsposter.
Optimering af virksomheden kan derimod skabe en positiv stemning, sammenhold og vinderinstinkt. Alle vidste at der skulle gøres noget, og nu har ledelsen taget sagen i egen hånd.
Ledelsen skal sørge for, at have allokeret omkostninger i de rigtige omkostningscentre. Derfra handler det om at træffe de rigtige valg, når omkostningerne skal reduceres. Ledelsen bør inddrage medarbejderne i en kort periode, til at hjælpe med at finde omkostningsbesparelser som alle kan leve med, og skabe en forståelse for, hvorfor det er nødvendigt.
Next stop: Vækst
Når ledelsen har vist handlekraft og ansvar ved at optimere omkostningerne, så er det meget sandsynligt at banken vil se positivt på ledelsens vækststrategi, der skal bringe virksomheden styrket ud af krisen. Samtidig står ledelsen tilbage med en mere manøvredygtig virksomhed og organisation. I den næste periode er kommunikation, både internt og eksternt, helt afgørende.