Kan vi hjælpe med noget?

Vi garanterer bedre resultater.

Skriv til os, og hør hvordan vi kan hjælpe dig og din virksomhed.

Intelligente prisstigninger er en del af løsningen – men slår typisk kun igennem med 40 til 70% 

Vi mærker alle og enhver, at priserne stiger – og det særligt på materialer. Dette gælder materialer til produktion af produkter til videresalg og fragt. Det betyder, at kostpriserne er højere end tidligere, og det er dermed en stor trussel for virksomhedens bundlinje. Prisstigningerne vi oplever nu, skal bringes videre i værdikæden, ellers går det ud over din bundlinje. 

Derfor er det afgørende, at du på samme måde som dine leverandører også gennemfører prisstigninger overfor dine kunder – men aldrig over én kam og altid på den mest intelligente måde. 

Prisstigninger kræver vedholdenhed og stor disciplin

Prisstigninger er en svær opgave, så vær opmærksom på den i din organisation. Erfaringer viser, at hvis du beder om en prisstigning på eksempelvis kr. 100, vil den endelige prisstigning ligge mellem kr. 40 og kr. 70. Det skyldes manglede prisdisciplin i din organisation – eksempelvis hos salgsafdelingen –  og kan koste dig en stor del af din bundlinje.

Er du i tvivl om, hvordan du som virksomhedsleder skal forholde dig til stigningerne på priserne? Her får du 6 trin, du kan tage udgangspunkt i.

  1. Prisstigningerne skal bringes videre – dette er vitalt for din bundlinje. Store prisstigninger skal bringes videre til kunderne på en ordentlig og intelligent måde.
  2. Prisstigningerne fra leverandøren skal naturligvis udfordres. Der skal være balance i tingene, så det giver mening for begge parter.
  3. Sæt fokus på effektivisering og på at stramme disciplinen i salgsafdelingen. En prisstigning skal bringes videre, og du skal et mål om, at virksomheden som minimum ligger i den bedre ende og har bragt over 70 pct af prisstigningen hjem.
  4. Hvis du er bundet af kontrakter, så er du nødt til at forsøge at ændre dem og gøre dem afhængige af prisstigninger i fremtiden.
  5. Analyser den nuværende rabatstruktur og lav en kundelønsomhedsanalyse.
  6. Undersøg om din pris er korrekt i forhold til den nuværende konkurrencesituation – og strømlin priserne og en evt. prisstigning på den baggrund. 
  • Er der forskellige priser i forskellige kundesegmenter?
  • Er der forskellige priser på ens produkter?
  • Er de tidligere prisstigninger slået igennem?

 

  •  Der skal laves en generel køreplan for implementeringen af prisstigningerne, såvel som en specifik plan til hver kunde eller kundesegment. Planerne skal baseres på:
  • Motivation hos det personale som skal forhandle med kunderne – giv dem et klart mål for en succesfuld implementering af prisstigningerne.
  • En klart defineret rabatstruktur og de få undtagelser, der naturligvis altid er.
  • Data der underbygger prisstigningen, hvilket er med til at lette argumentationen. 

Har I brug for sparring?

Uanset om udfordringerne I oplever er kendte eller ukendte, så kan det give stor værdi til virksomheden og til ledelsesteamet at arbejde sammen med få sparring fra en ekstern, erfaren ressource. I 196 lever jeg af at hjælpe virksomheder med at finde retning, lægge strategier og mindst lige så vigtigt: sætte handling bag ordene, og holde fast. 

I tilfældet med prisstigninger er særligt disciplinen i virksomheden afgørende, og her er det min erfaring, at man kommer længst med en ærlig dialog og en vedholdende indsats. Vil du høre mere om min tilgang, så er du mere end velkommen til at kontakte mig her.

 

Kontakt os ved at udfylde kontaktformularen

Leave this field blank

Pin It on Pinterest