Det er et velkendt udtryk at tro kan flytte bjerge. Du kan også flytte din virksomheder mod enestående resultater, hvis du tror på dine medarbejderes faglighed og dygtighed og samtidig viser dem det.
Det kan lyde som en selvfølge, men det er ikke desto mindre bevist i adskillige ledelseseksperimenter og er blevet et ledelsesfænomen, som alle ledere bør kende til. Ledelsesfænomenet hedder ”The Pygmalion effect” eller ”The Rosenthal effect” – og det handler om at tro på dine medarbejdere.
Succes med implementering
Effekten blev først opdaget i et klasseværelse i USA i 60erne, men du kan finde dens effekt alle steder også på din arbejdsplads og du vil få stor nytte ud af ”The pygmalion effect” i din rolle som leder. Du vil samtidigt øge sansynligheden for at få succes i implementeringen af dine strategiplaner. Lad os se nærmere på ”the pygmalion effect” ved at se på et militær eksperiment*:
”High command potential”
Baggrunden er et 15 ugers militært træningsforløb, hvor 105 soldater bliver fordelt til 4 instruktører. Før træningsforløbet får de 4 instruktører følgende at vide: Vi har samlet data angående deltager bl.a. faglige karakter, udtalelser fra tidligere officerer etc. og på den baggrund har vi vurderet deltagerne og sat dem i 3 grupper alt efter deres ”command” potentiale – Gruppe 1. ”High command potential”- der er de gode soldater, Gruppe 2. ”Regular command potential” – er de almindelige soldater og 3. en gruppe, hvor vi ikke har data. Instruktørerne bedes om at lære listen udenad til punktlighed.
Fakta er dog, at soldaterne blev inddelt fuldstændigt tilfældigt, men dette fik 4 instruktørerne naturligvis ikke, at vide. Soldaterne i gruppen ”high command potential” kunne sagtens være de værste soldater og visa versa.
Efter de 15 ugers træningsforløb blev hver soldat testet og resultatet var klart – de soldater der blev benævnt ”High command potential” klarede sig markant og signifikant bedre end de andre.
De personer, som instruktørerne troede, havde et ”High Command potential”, overgik alle andre grupper på alle områder. Dem med den ”Regular command potential” endte lavest i alle kategorier og gruppen uden data endte i midten.
Differencen var stor, der var en forskel på hele 15 pct. mellem den bedste gruppe og den ringeste gruppe.
The pygmalion effect
Når vi tror på en person har evnerne til at blive en, der skaber resultater bliver vores tro en realitet – Vores høje forventninger til vore medarbejder har en selvopfyldelseseffect – Dette er kort og godt ”the pygmalion effect”.
Dette virker ved at instruktørerne/lederne tror på deres medarbejdere og dermed ændre deres ledelsesstil til en mere positiv af slagsen, har større forventningerne deres medarbejdere, bedre dialog med deres medarbejdere og større opmærksomhed overfor deres medarbejdere, hvilket igangsætter en positiv effekt
og skaber energi hos medarbejdere.
Positiv opmærksomhed skaber med andre ord – bedre resultater. Du får faktisk de resultater som du forventer. Hvis du forventer, at en medarbejder skaber halvdårlige resultater får du halvdårlige resultater og visa versa.
Tro flytter bjerge… og din virksomhed
Hvis vi tror at alle på dit hold kan skabe gode resultater, får du alt andet lige gode resultater. Du skal med andre ord passe på med hvad du tro om dine medarbejdere. Succesraten vil stige, når du stoler
på alle dine medarbejder og ikke kun dine ”dygtige” medarbejder, der er dine betroede medarbejdere. Tro kan flytte bjerge… og din virksomhed.
*Kilde:
Eden , D., & Shani, A. (1982). Pygmalion goes to bootcamp: Expectancy, leadership, and trainee performance.
Journal of Applied Psychology, 67, 194-199.