Det er ikke nogen nyhed, at klimaet er på hele Danmarks dagsorden, og særligt i erhvervslivet ser vi, at der er mange, som erklærer sig som en del af den grønne bølge. Men samtidig er der også undersøgelser, der viser, at de danske virksomheder godt kan gøre mere for at fremme det bæredygtige fokus og sætte ambitiøse klimamål.
For få har konkrete klimamål
Regeringens Klimapartnerskab for Produktionsvirksomheder (KfP) viser i en ny undersøgelse fra juni 2022 at ud af de 720 deltagende virksomheder, så er det kun 36%, der arbejder med konkrete klimamål. Hvad der er lige så interessant er, at over halvdelen af de adspurgte ikke føler sig rustede til en energiomstilling.
Hvordan hænger det lige sammen?
Min erfaring siger mig, at for få virksomheder ser forretningspotentialet – og særligt nu, hvor vi er på vej ind i en recession og energien er dyr, så er der god mulighed for økonomiske fordele ved en grøn omstilling. Med derudover er der også en signalværdi at hente overfor kunder, der gerne vil høre at deres samarbejdspartnere har ambitiøse klimamål.
Bring klimaindsatsen til bordet i bestyrelseslokalet
Børsen skriver i et debatindlæg om, hvordan det ikke nødvendigvis kræver en dyr konsulent eller et komplet CO2-regnskab for at komme i gang med klimamålsætningerne – det er jeg enig i.
Meget af arbejdet med energiomstillingen kan påbegyndes i det daglige, hvor det fra bestyrelsen og ledelsens side gælder om at identificere de områder, hvor I med få ændringer kan gøre en stor forskel.
I bestyrelsen kan I med fordel sætte klimaindsatsen på dagsordenen med følgende 3 trin:
- Se på, hvad I selv kan gøre. Dette er en intern opgave, hvor I med de nuværende ressourcer til rådighed identificerer optimeringsmuligheder. Det kan eksempelvis være ved at elektrificere områder, som i dag drives af fossilt brændstof – såsom eldrevne maskiner til lageret, elbiler frem for diesel og benzin, varmepumper til opvarmning/afkøling osv. I kan også undersøge muligheden for at få solceller – med andre ord så skal I sikre, at den strøm I bruger, er så grøn som muligt.
- Stil krav til leverandørerne. Inddrag leverandørerne i klimamålene og bed dem komme op med løsninger, der kan imødekomme det fokus. Det kan også være beskedne omkostninger, der kan optimeres.
- Investeringsprojekter. Foretag investeringer med fokus på Return on Investment.
En god investering på flere fronter
Der er flere fordele ved at sætte, arbejde med og realisere klimamål i virksomheden, foruden de åbenlyse: at I bidrager til at passe på miljøet.
Hvis I for alvor sætter gang i energiomstillingen og flytter jer væk fra de fossile brændstoffer, så vi det foruden omkostningsbesparelser også gavne motivationen blandt medarbejderne og sende et positivt signal til samarbejdspartnere og kunder.
Det kræver, at I i bestyrelsen går forrest, følger op på handlingsplanerne og sørger for at gøre kunderne opmærksomme på det positive arbejde.
Har I brug for sparring til, hvordan I kan arbejde med nogle klimamål, der kan bidrage positivt til virksomhedens grønne omstilling, bundlinje og medarbejdermotivation?
Kontakt mig for at høre om mine erfaringer på området.