For at få succes med en forandringsproces i din virksomhed, er det nødvendigt at sikre et højt energiniveau i organisationen. Derfor kan et “energiprogram” være den helt rigtige løsning.
I artiklen ”Dyrk dine medarbejderes forandringsevne” har jeg beskrevet hvordan mobilisering af medarbejderne og sikring af et højt energiniveau er vitalt for succes med en forandringsproces i en virksomhed. Til at løse denne udfordring, er det en god idé at udarbejde et ”energiprogram” for medarbejderne.
Sådan kommer du i gang med energiprogrammet
Et energiprogram vil øge dine chancer for succes med implementering af din plan, uanset om den er stor eller lille.
Helt konkret kan du gøre følgende:
- Tal ikke om organisatoriske ændringer, men om individuelle ændringer og tal om, vedholdenhed hos den enkelte medarbejder er vigtigt i processen
- Sæt klare individuelle mål
- Generel træning og information virker kun i beskeden omfang.
- Overvåg individuel adfærd
- Brug individuel feedback – ikke gruppe-feedback
- Vurder løbende energien hos den enkelte medarbejder
- Afsæt et tilstrækkeligt budget til energiprogrammet
- Drøft energivurderingen løbende i bestyrelsen og/eller direktion Spørgsmålet er simpelt – hvordan er medarbejdernes energiniveau – højt, middel eller lavt.
- Et fald af energiniveau skal udløse en handling – vær altid på individuelt medarbejderniveau. Budgettet skal bruges
- Et ”energiprogram” kan bl.a. bestå af bonus, individuel belønning, individuelle mål, klarlægning af strategi, klarlægning af konkurrencesituationen, motivationsaktiviteter, tætte dialoger og allerhelst en række utraditionelle overraskelser etc.
- Hvis du absolut vil dele medarbejder op i segmenter, der af en eller anden grund har mistet motivationen og energien, skal du ikke bruge de nuværende organisationsopdelinger, men betegnelser på tværs af organisationen eksempelvis:
- Medarbejdere, der har forstået strategien, men ikke er gode til at eksekvere = Handling A
- Medarbejdere, der ikke har forstået strategien = Handling B
- Medarbejdere, der ikke er enige i strategien = Handling C
- Medarbejdere, der er stærke, men der løbet trætte = Handling D
Handlinger er dannet på forhånd og skal passe til ovenstående medarbejdersegmenter og naturligvis virksomhedens kultur.
Ovenstående kan bruges ved store forandringsprocesser eller mere ”bygge ovenpå”-processer. Processen er den samme.
Hvis du overholder ovenstående, vil du få bedre resultater – hurtigere!