Øg sandsynligheden for at klare lavere vækst bedre end dine konkurrenter.
Vi befinder os fortsat i en periode, hvor der er usikkerheder omkring inflation og den fremtidige vækst og risikoen for lav vækst er stigende.
Det er derfor vigtigt, at din virksomhed med salgsorganisationen i spidsen har en klar fornemmelse og attention på, hvordan markedet bevæger sig, så de præcist har mulighed for at udnytte muligheder i markedet nu og når markedet vender igen.
Fokus på følgende vil øge sandsynlighed for at din virksomhed klarer sig bedre end konkurrenterne:
- Få en lang og dyb drøftelse af markedets vækst og bundsolide forventninger til omsætning og dækningsgraden.
- I skal mobilisere al viden i organisationen og være meget specifikke og ikke bruge generelle forventninger til markedet. En konkret forventning til markedet nu og her, vil sikre de rigtige handlinger på det rigtige tidspunkt.
- Hold fast i dækningsgraden og lav en regel om, hvornår I er klar til at sige ”nej tak” til ordre med lav dækningsgrad.
- Brug de vigtige digitale optimeringsværkstøjer til ”pricing” på de forskellige segmenter og salgsplatforme.
- Find mulighederne ved dyb kundelønsomhedsanalyse.
- Mobilisering af hele organisationen mod kunden.
- Start en markedsoffensiv.
- Tilpas ressourcer til markedsmuligheder nu og på sigt.
- Fokus på eksekvering og disciplin.
- Hurtigere beslutninger til gavn for kunderne i hele organisationen.
Min erfaring er, at der er en klar resultatmæssig forskel på de virksomheder, som danner en plan inden de bliver ramt af lav vækst end dem der først laver planen, når den lave vækst er indtrådt.
Virksomheder som har lavet planen vil være op til 4 – 6 måneder foran konkurrenterne. Dette er naturligvis gældende både ved nedgang og opgang i væksten.
Hvis I har brug for hjælp til at tackle problemerne, er I velkomne til at kontakte mig.